نماينده مردم نماینده مردم يزد و صدوق در مجلس:

ابعاد و نتايج يک دهه خشکسالي در استان يزد تشريح و تبيين شود


یزدفردا "نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي خشکسالي را يك فاجعه براي طبيعت استان برشمرد و خواستار تشريح و تبيين ابعاد و نتايج يک دهه خشکسالي در اين استان توسط دست‌اندرکاران منابع طبيعي شد.

به گزارش یزدفردا بنابراعلام روابط عمومي اداره کل منابع طبيعي استان يزد، علي اکبر اوليا نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي صبح امروز در ديدار با کارکنان اين اداره کل، با تاكيد بر استفاده از فناوري‌هاي جديد در اين بخش، گفت: استفاده از ظرفيت‌هاي علمي و عملي در بخش منابع طبيعي، خارج از چارچوب‌هاي سازماني و اداري يکي ديگر از نيازهاي اين بخش است.
وي افزود: اقليم خشک و نيمه خشک استان يزد، زمينه ناپايداري و چالش‌هاي فراواني را براي عرصه‌هاي منابع طبيعي فراهم نموده است.
اولياء از خشکسالي به عنوان فاجعه‌اي براي طبيعت استان نام برد و خاطرنشان كرد: لازم است تا دست‌اندرکاران منابع طبيعي ابعاد و نتيجه يک دهه خشکسالي را در استان يزد تشريح و تبيين نمايند.
وي با اشاره به اين که لازم است مردم را به صورت وسيع وارد کار عملياتي در بخش منابع طبيعي و آبخيزداري نمود، بر ضرورت خصوصي‌سازي و افزايش مشارکت مردم و استفاده از توان دانش آموختگان منابع طبيعي تاکيد کرد.
نماينده مردم يزد و صدوق در ادامه فرهنگ‌سازي، آموزش و يافتن زبان مشترک با مردم و حل مشکلات آنان براي تسريع در تحقق اهداف و رسيدن به توسعه پايدار در استان را مهم دانست.
مهندس اولياء در پايان از آمادگي نمايندگان براي تصويب قانون جامع منابع طبيعي و آبخيزداري خبر داد.
محمد‌رضا عالم مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد نيز در اين ديدار با اشاره به اين که قانون جامع آبخيزداري و منابع طبيعي در صحن علني مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفته است، خواستار حمايت نمايندگان استان از اين قانون و تصويب آن شد.
وي گفت: قوانين مربوط به جنگل و مرتع، قوانيني هستند که دست کم 40 سال از عمرشان مي‌گذرد و اين درحاليست که شرايط جديد و نيازهاي توسعه اي در کشور ايجاب مي‌کند که در اين قوانين بازنگري جدي صورت گيرد.
عالم با اشاره به کار کارشناسي طولاني مدتي که بر روي اين قانون صورت گرفته است، ابراز اميدواري کرد؛ قانون جامع منابع طبيعي و آبخيزداري، بسياري از مشکلات و نارسايي‌هاي بخش منابع طبيعي و محيط زيست کشور را رفع کند.
وي اذعان نمود: با تصويب و اجراي اين قانون، هيچ گونه خدشه‌اي به فعاليت‌هاي اصولي و بهره‌برداري از معادن، سرمايه‌گذاري، ايجاد اشتغال، کار و توسعه وارد نخواهد شد.
مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد گفت: اقليم استان يزد با توجه به منطقه خشک و نيمه خشک و بارندگي اندک، دچار شکنندگي و آسيب پذيري فراواني است.
عالم در پايان سخنانش اضافه كرد: اگر همين منابع موجود حفظ نشود و به واسطه برنامه‌هاي بخشي‌نگر و سودجويي‌هاي آن تخريب شوند، ديگر هيچ تضميني براي تداوم بقاء و حيات براي نسل‌هاي آينده نخواهد بود.

گفتني است، در اين ديدار تعدادي از مسوولان و کارشناسان اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد نظرات و ديدگاههاي خود را در خصوص مسايل مختلف اين بخش بيان كردند.

يادآور مي‌گردد؛ عرصه‌هاي منابع طبيعي استان يزد 5/12 ميليون هکتار است که اين رقم 90 درصد مساحت كل استان را شامل مي‌شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا